Green Hub
      

Haku

Tieto päihittää arvailut!

Simulaatio, jota maallikkokin ymmärtää. Sellaisen rakensi osuuskunta Joensuu Games alkujaan Metsähallitukselle, joka tarvitsi työkalun kansalaisten kanssa käytävään metsäkeskusteluun. Sittemmin Joensuussa on visualisoitu myös Japanin metsiä.

Näkymä lintuperspektiivistä Suomussalmen Syväjärven metsään on häkellyttävän hieno. Ei ihme, että tämä luonteikas mäntykangas virkistysreitteineen, vesistöineen, nuotiopaikkoineen ja suoalue pitkospuineen on ihmisille tärkeä.

- Metsähallitus oli suunnitellut alueelle metsänhoidollisia toimenpiteitä. Kävi, kuten niin usein luontokysymyksissä käy, luonnonsuojelijoiden vastustus oli kovaa. Oltiin hyvin mustavalkoisessa kyllä-ei-keskustelussa, Joensuun Tiedepuiston kehityspäällikkö Veikko Miettinen taustoittaa.

Virtuaalinäkymä Syväjärven metsälöstä luotiin metsäsovun aikaansaamiseksi. Simulaatiossa metsää pystyy tarkastelemaan kuvio kerrallaan nykytilanteessa ja hoitotoimenpiteiden jälkeen. Kaiken kukkuraksi simulaatio havainnollistaa senkin, millaiselta metsä näyttää 20 vuoden kuluttua uusien taimikoiden vartuttua.

Simulaatio havainnollistaa senkin, millaiselta metsä näyttää 20 vuoden kuluttua uusien taimikoiden vartuttua.

Tietokoneen ruudulla metsänäkymä on erilainen riippuen siitä, minä vuodenaikana tai jopa vuorokauden aikana metsässä samoillaan. Ei siis ihme, että Suomussalmella metsäkeskustelu ihmisten kanssa sai uudenlaisen käänteen.

- Keskustelutilaisuuksia oli useita, ihmiset pääsivät virtuaalisesti kävelemään metsässä ja näkemään hoitotoimenpiteiden vaikutuksia. Keskustelu eteni faktalliselta pohjalta, mustavalkoisen rinnalle löytyi jo niitä harmaankin sävyjä, Miettinen toteaa.

Yhteistyötä ja big dataa

Lähtömateriaalina simulaatiossa oli peruskarttatieto, puiden määrä hehtaaria kohti, puiden keskimääräinen läpimitta ja latvakorkeus. Dataa oli yhtä lailla aluskasvillisuudesta, puiden kasvuennusteesta, kymmenistä mallipuista keloja unohtamatta.

- Yhdessä puussa on miljoonia neulasia, jotka päästävät valoa läpi tietyllä prosentilla. Kun simulaation kuvaa tarkentaa puihin, niin siellä ne neulasetkin ovat paikallaan.

Kovan luokan koodari- ja graafikko-osaamisen lisäksi 3D-peliteknologiaa hyödyntävän ohjelman luomiseen tarvitaan muhkea määrä lahjomatonta dataa.

- Juuri tässä simulaation tekeminen eroaa pelin tekemisestä. Oli toimittava reaalimateriaaleilla. Tutkittua tietoa ja dataa löytyy alueen tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatioista, myös Joensuun Tiedepuistossa on metsäalan asiantuntemusta. Tämä on mitä suurimmassa määrin yhteistyötä – harvoin yksi ihminen ylipäätään ratkaisee mitään pulmaa, Miettinen tuumaa.

Green Hubin hengessä

Green Hubin ydintavoite on linkittää yhteen yrityksiä ja tutkimuslaitoksia sekä asiantuntijoita. Syntyy kontakteja, verkostoja ja kannattavaa yritystoimintaa. Osuuskunta Joensuu Games on yhteistyöverkostonsa avulla yhdistänyt peliteknologian ja metsät – metsäbiotaloutta parhaimmillaan!

Case Metsähallituksen jälkeen osuuskunta on tuottanut metsäsimulaatioita myös muille metsäalan organisaatioille. Syksyllä 2017 Joensuu Gamesin puheenjohtaja Mika Vesitie kävi esittelemässä joensuulaista osaamista Japanissa.

- Olimme mukana Tiedepuiston kehitysasiantuntijan Petteri Ryhäsen Aasian vientihankkeessa. Metsän simulaatiomallia esittelimme Tokiossa Suomen suurlähetystössä. Vastaanotto oli todella hyvä, Mika Vesitie kertoo.

Japanin projektin ensimmäinen vaihe on jo asiakkaalla, jatkoyhteistyöstä neuvotellaan.

Tutustu myös näihin

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Lue lisää »

Tutkimuksesta konkretiaan

Lue lisää »

Green Hub -toimijat

Lue lisää »